Paketresa
Storstad
Rundresor
Premium
Golf
Skidresor

Värt att veta

Innan avresan Hälsa Under resan På Boendet Måltid Golf
• Anslutningsflyg • Allergier  • Avstånd  • Balkong/terrass/utsikt • All inclusive  • Golfbag på flyget
• Avbeställning • Att resa med funktionshinder  • Bilder   • Dubbelrum • Frukost  • Önskade och bekräftade tider
• Barn under 2 år • Säkerhet och hälsa • Buller och störningar  • Enkelrum • Halvpension  • Overseeding periods - underhåll 
• Betalning med kort • Vaccinationer och hälsofrågor • Djur och natur  • Lägenhetshotell • Helpension  • Handicap och spelhastighet
• Biljett  • Reseförsäkring • Festivaler, helgdagar och liknande  • Enrumslägenhet • All Inclusive light  • Buggy och trolly
• Flygbiljett reguljärflyg   • Hög/-lågsäsong  • Tvårumslägenhet • Måltider  • Biljetter och vouchers
• Flygstol   • In/-utcheckning  • Trerumslägenhet Dresscode  • Stängd bana på grund av oväder
 • Reseförsäkring   WIFI/Internet  • Pengar och Värdesaker    • Avbeställning av redan bekräftad tid
• Helg- och högtidsdagar   • Inte som hemma  • Pool/Solstolar    • Klädval på golfbanan

Hyrbil

  • Luftkonditionering  • Poolhanddukar    • Shuttle
• Pass och Visum   • Reseledarservice  • Sängar    • Starta i tid!
• Programändringar   • Rökfria hotell  • Städning    
 • Reklamation   • Språk  • Ospecificerat    
 • Utflykter   • Transfer      
• Reseledarservice   • Vatten och värme
     
     • Önskemål      
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           

Innan avresan

Anslutning/övernattning
Var uppmärksam på att det kan se tidtabellsförändringar med kort varsel på grund av flygförseningar, eller inställda flyg. 
Om du behöver boka hotellövernattning eller annan anslutningstransport till din charterresa bör du alltid välja att boka ombokningsbara biljetter, för att undvika om-/avbokningskostnader. Du bör försäkra dig om att det är minst två och en halv timme mellan anslutningen och charterresan.

Avbeställning
Om du eller någon annan i resesällskapet blir förhindrad att genomföra resan måste du omedelbart avboka resan direkt hos oss. Resan räknas som påbörjad efter incheckning på flygplatsen. Om du inte avbeställer din resa eller inte kommer i tid till avreseflygplatsen sker ingen återbetalning av resans pris. Uppstår det att ni måste avboka er resa då Solresor inte har öppet ber vi er att skicka oss ett mail på: info@solresor.se

Barn under 2
Barn som under hela resans längd har åldern 0-23 månader reser som spädbarn (infant) och betalar endast 396:- för sin resa. Detta under förutsättning att de inte har eget säte på flygplanet samt sover i förälders bädd eller i barnsäng. Barnsäng ska önskas vid bokningstillfället och ingår i avgiften om möjligheten finns. För bokningar som görs på hemsidan, ta kontakt med oss för önskemål av barnsäng. Vid resor med reguljärflyg betalar vanligtvis barn som på hemresedagen ej fyllt 2 år 10% av normalt vuxenpris. En barnvagn får medtagas kostnadsfritt på de flesta flygbolag. Observera att allt specialbagage, inklusive barnvagnar, ska vara packat i väska/skydd avsedd för specialbagage. Är specialbagaget inte packat i väska/skydd ersätter inte flygbolaget eventuellt skadat specialbagage. Väskor/skydd till specialbagage kan hyras på www.airshells.com och hämtas upp på flygplatsen innan avresa. 

Betalning med kort
Oavsett om du bokat din resa via internet eller telefon, kan du betala resan på www.solresor.se. Din betalning registreras direkt i vårt system utan någon fördröjning: http://www.solresor.se/required-pages/login-page/

Biljett
Biljetten gäller som orderbekräftelse och resehandling. Det är viktigt att du kontrollerar uppgifterna på biljetten. Skulle något vara oklart eller felaktigt måste du omgående kontakta oss.

Flygbiljett reguljärflyg
En reguljär flygbiljett är en personlig värdehandling. Det är mycket viktigt att ditt namn på flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med ditt pass. Eventuella felaktigheter ska påtalas omgående då bokningsbekräftelsen erhålles. Påtalas felet senare kan flygbolaget ta ut en extra kostnad för namnändringen som bekostas av resenären.

Flygstol
Resenär som köpt endast flygstol måste bekräfta sin hemresa på resmålet senast 24 timmar före aktuell hemresetidtabell.

Helg – och högtidsdagar
För lokala helg- och högtidsdagar hänvisar vi till respektive lands turistbyrå eller ambassad.

Hyrbil
Du hyr bilen genom rentalcars. All kontakt både innan, under och efter resan ska därför gå genom dem. När du bokar bilen kan du se vilka villkor som gäller för t.ex. avbeställning, extra förare etc.

Pass och Visum
Sedan tull-och polissamarbetet inom ramen för Schengenavtalet inletts gäller följande passregler: Vid in-och utresa i land som står utanför Schengensamarbetet sker kontroll av dina resedokument inklusive pass på sedvanligt vis. Vid in- och utresa i land som ingår i Schengensamarbetet sker ofta ID-kontroll i samband med incheckningen. Däremot sker ingen passkontroll från polisens sida. Det nationella identitetskortet, som utfärdas av Polisen och som gäller för resa inom Schengenområdet är en fullgod resehandling i form av ett ID-kort och som styrker såväl innehavarens identitet som medborgarskap. Det godtas av flygbolag, rederier, bussbolag och hotell.
Vi rekommenderar att du alltid tar med ditt pass, vart du än reser. Detta gäller såväl barn som vuxna. I många länder måste du kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap vid incheckning på hotell eller på anmodan av polis eller annan myndighet. Pass är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen.
Observera att ett svenskt körkort inte är en godkänd id-handling för resor och skiljer sig från det som kallas nationellt id-kort. För resor till de flesta länder utanför Schengen krävs att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum. Kontrollera att ditt pass är giltigt inför resan. Beställ nytt pass i god tid. Observera att ett pass, för att vara giltigt, inte får ha några skador. De flesta länder har restriktioner/rekommendationer om passets giltighetstid. För exakt information, kontakta berörd ambassad. För ytterligare frågor om pass, läs mer på polisens hemsida.
För svenska medborgare krävs visum för inresa till vissa länder. Det kan även i sällsynta fall vara så att en svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt har inreserätt till ett land. Kontakta det aktuella landets ambassad eller konsulat i Sverige.
För resenärer med utländskt pass kan helt andra regler gälla. Visumregler och ytterligare information finns på Utrikesdepartementets webbplats.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar i visum/passreglerna som inte kommit oss tillhanda.

Vi ber dig uppmärksamma att det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de handlingar som är nödvändiga för resans genomförande såsom giltigt pass och visum. Solresor ansvarar inte för följderna om resenär inte kan uppvisa giltigt pass eller visum vid incheckning. Ogiltigt pass eller eventuellt saknat visum leder till nekad ombordstigning.

Programändringar
Ändringar i researrangemanget kan ske ända fram till avresan. Ett flygplan kan bli försenat, byggnation kan påbörjas störande nära hotellet, en swimmingpool kan gå sönder etc. Väsentliga ändringar är sällsynta men kan uppstå och vår målsättning är alltid att meddela dig så snart ändringen kommit till vår kännedom. Det är därför av största vikt att du uppger korrekta kontaktuppgifter vid bokning.

Utflykter
Vissa utflykter kan du förboka innan avresan, andra bokar du direkt på resmålet. Mer information om vårt utflyktsprogram som till exempel utflyktsdagar, upphämtningsplatser och tider för utflykterna, får du vid ankomst till resmålet. Förbokade utflykter kan du avboka senast 48 timmar före utflyktens start och då återbetalas hela priset för utflykten. Vid senare avbokning sker endast återbetalning mot uppvisande av läkarintyg.

Vårt utflyktsprogram uppdateras från vecka till vecka, speciellt i början och slutet av vår säsong, utbudet kan också vara mindre än det som presenteras på vår hemsida. För att utflykterna ska genomföras krävs ett minimum antal deltagare. Vi förbehåller oss rätten att flytta eller ställa in utflykten om till exempel väderförhållanden gör att den inte kan genomföras. Skulle en utflykt behöva ställas in av någon anledning, meddelar vi givetvis detta så snart som möjligt och pengarna återbetalas.

Vi reserverar oss för att utflyktsprogrammets innehåll och priser i undantagsfall kan ändras under säsongen.

Reseledarservice
Svensk platspersonal finns på de flesta av våra resmål. De nås vid ankomst, informationsträffar på vissa hotell samt via sms och telefon. På ett fåtal resmål/hotell erbjuds begränsad reseledarservice. Det betyder att våra reseledare inte kommer ut till ditt hotell, men du kan alltid komma i kontakt med våra reseledare på det telefonnummer som står i informationsmappen eller välkomstmaterialet. Telefonnumret är tillgängligt 24 timmar och dygnet. På några av våra resmål ges du möjlighet att bestämma träff med en reseledare, som kommer ut till ditt hotell. På en del av Solresors resmål erbjuder vi även reseledarservice genom lokala engelskspråkiga samarbetspartners.
Tveka inte att kontakta Solresor på plats för information eller råd. Vilken typ av service som erbjuds anges på vår hemsida under Fakta och väder på respektive resmål.

Reseförsäkring
En resa kan alltid bjuda på oförutsedda händelser, därför är det väldigt viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du beger dig ut på en resa. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas.

Reklamation
Våra resor är omsorgsfullt planerade och vi har lagt stor vikt vid att kontrollera uppgifterna på vår hemsida. Om något inte skulle fungera till belåtenhet måste du påtala detta och förklara varför till vår platspersonal. Om du är på ett resmål utan platspersonal vänder du dig till vår lokala samarbetspartner. (Kontaktuppgifter fås vid ankomst.) Härvid kan vi ofta åtgärda problemen redan på plats. Skulle du ändå inte vara nöjd med hanteringen av ditt ärende på resmålet har du möjlighet att skriftligen reklamera efter hemkomst. Ditt brev/mejl ska innehålla uppgifter om resmål, avresedag, bokningsnummer och en kort redogörelse för klagomålet samt vara oss tillhanda senast två månader efter hemkomsten. Reklamationen skickas företrädesvis via detta formulär: http://www.solresor.se/kontakt/reklamation/ Gäller ditt ärende flygresan, skadat eller försenat bagage hänvisar vi i första hand till flygbolaget du reste med. Om ditt ärende gäller sjukdom, skada eller stöld är det istället ditt försäkringsbolag du ska kontakta. Köpte du en reseförsäkring när du bokade din resa är du försäkrad hos Gouda.

Hälsa

Allergier
Vi reser till många olika länder och därmed kan kunskapen om specialkoster och allergier variera. Generellt är den sämre än i Sverige. Hotellpersonalen kan ibland ha svårt att svara på exakt vilka ingredienser som finns i de olika maträtterna. Vi som researrangör har ytterst liten påverkan på tillagningsmetoder och utbud av specialmat på hotellen. På våra flygningar kan du boka några typer av specialkost. Specialkost på hotellet, kan därför aldrig garanteras.

Att resa med funktionshinder
Har du på något sätt en nedsatt rörelseförmåga på grund av något funktionshinder (nedsatt rörlighet i form av fysisk funktionshinder, psykiskt funktionshinder, psykisk funktionsnedsättning eller ålder och vars situation kräver lämplig uppmärksamhet och anpassning till särskilda behov) är det viktigt att du informerar oss om detta vid beställning av resan. Vid sådan förfrågan nära inpå avresa är det normalt sett mycket svårt att få garantier från Solresors leverantörer. Hotell och lägenheter på resmålen har sällan rum som är anpassade för den funktionshindrades behov och som fyller de normer som DHR (De Handikappades Riksförbund) ställer. De hotell vi erbjuder är godkända efter lokal standard. Tillgång till hotellets alla faciliteter kan inte garanteras. De flesta hotell och lägenhetsanläggningar utomlands är inte anpassade för exempelvis rullstolar. Eftersom det är svårt att redovisa den exakta handikappvänligheten för våra inkvarteringar ber vi dig kontakta oss på Solresor för mer information. Observera att hotellen ofta kan vara belägna i områden som inte lämpar sig för rullstolsburna.
Vad gäller transfer mellan flygplats och hotell vid medförande av rullstol bör taxitransfer bokas då transferbussarna oftast inte har möjlighet att medföra rullstolar. Vår personal på plats försöker alltid vara behjälplig vid ankomst/avresa, men har dessvärre inte möjlighet att lyfta eller bära funktionshindrade eller deras bagage.
Flygplatserna kan erbjuda olika former av assistans till passagerare med funktionshinder. När detta upplyses till Solresor vid bokning av resan, vidarebefordrar vi denna information till berört flygbolag, som i sin tur beställer denna tjänst av flygplatsen. Flygbolaget måste dock beställa assistansen senast 48 timmar innan avresan, tänk på att upplysa detta redan vid bokning. Observera att flygbolagen har en begränsning på hur många passagerare med funktionshinder som kan åka med samma flyg.

Säkerhet och hälsa
Standard och regelverk varierar från land till land och håller inte alltid samma höga nivå som vi är vana vid. Vi kräver att alla Solresors hotell uppfyller gällande hälso-, säkerhets- och brandföreskrifter som gäller i respektive land. Ha som vana att ta reda på hotellets brandinstruktioner. Vidare kan du inte förvänta dig samma standard i fråga om barnsäkerhet som i Sverige.

Vaccinationer och hälsofrågor
Krav och rekommendationer rörande vaccination är föränderlig information. Kontakta därför din läkare eller vaccinationscentral för aktuell information angående nödvändiga vaccinationer inför resan.

Reseförsäkring
En resa kan alltid bjuda på oförutsedda händelser, därför är det väldigt viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du beger dig ut på en resa. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas.

Under resan

Avstånd
Angivna avstånd till bland annat strand och centrum mäts från hotellets tomtgräns och är därför inte alltid exakt. Många hotell består av flera byggnader vilket innebär att avstånden till reception och restaurang kan variera.

Bilder
Vissa bilder på vår hemsidan är av fototekniska skäl fotograferade med vidvinkelobjektiv. Det kan ibland medföra att hotell, rum och pooler ser större ut än i verkligheten. Eftersom rum och lägenheter kan skilja sig åt inom samma hotell ska interiörbilderna samt exteriörbilderna ses som typexempel. Vilket kan innebära att de rum eller den lägenhet som du har bokat kan se annorlunda ut samt ha ett annat läge. Läs därför alltid vår beskrivning av anläggningen och rummet för att få en mer heltäckande uppfattning.

Buller och störningar
En del av våra hotell ligger i turistområden med folkliv och kvällsaktiviteter. Ljudnivån från, till exempel, barernas och restaurangernas musikanläggningar utanför hotellen kontrolleras av de lokala myndigheterna och är något som vi som researrangör har svårt att påverka. Likaså kan i vissa fall störande ljud från byggnationsarbeten i hotellets närområde förekomma. Trafik utanför centralt belägna hotell såväl i turistområden som storstäder, kan ibland upplevas som störande. I många fall måste en större trafikerad väg korsas för att nå stranden från sitt hotell. Det är även vanligt förekommande i muslimska länder att det finns moskéer som har böneutrop flera gånger om dagen.

På hotell som har barer och/eller underhållning kan du störas av musik och barbesökare. Underhållning kan förekomma på boendet både dag- och kvällstid. Under högsäsong och under skolornas lov kan det höras mer skratt och stoj vid swimmingpoolerna.
Önskar du en lugn under semestern bör du välja ett hotell i ett område som beskrivs som lugnt och som ligger utanför tätbebyggt område. Du är naturligtvis aldrig garanterad en helt störningsfri vistelse då det dagliga livet med sophämtning, varuleveranser och hotellets skötsel i övrigt måste fungera.

Djur och Natur
När du reser utomlands måste smådjur tas med i beräkningen. Smådjur som myggor, flugor, myror och kackerlackor kan förekomma på de flesta hotell. Värt att tänka på är att i markplan är extra utsatta, till exempel ett bungalowboende. Vissa djur och insekter kan lockas fram av till exempel mat som lämnas framme. Räkna även med att lösdrivande hundar, katter och galande tuppar kan förekomma.
Vi rekommenderar alltid att du tar med dig preparat hemifrån om du är känslig för insektsbett.
Vi kan aldrig garantera att du inte stöter på lösdrivande hundar, katter och även fåglar på uteserveringar. De flesta hotell gör vad de kan för att avleda djuren från hotellområdet men det är svårt att kontrollera till fullo då de oftast lockas dit av mat.
Förekomsten av djur och insekter ligger helt utanför Solresors kontroll och vi rekommenderar våra gäster att inte mata djur på hotellområdet samt att vid problem kontakta hotellreceptionen eller Solresor.
Sjöborrar och maneter finns periodvis vid många stränder. Var också observant på att det kan förekomma undervattensströmmar. Tidvattenskillnader kan också påverka förutsättningarna för bad. Vi rekommenderar badskor, framför allt i Egypten, Kroatien och Grekland där det förekommer koraller och klapperstenstränder.

Festivaler, helgdagar och liknande
Har du tur kan du lyckas pricka in karnevaler, festivaler och helgdagar under din semester. Andra länders traditioner är trevliga att få ta del av men det kan också innebära att framkomligheten påverkas. Det gäller även stora internationella tävlingar som Ironman på Mallorca och liknande. Transfertider till och från hotellet kan ta längre tid eftersom vägar kan vara avstängda. Den senaste informationen får du alltid av våra reseledare på plats.

Hög/lågsäsong
Under lågsäsong är i regel resmålen betydligt lugnare än under högsäsong. En del restauranger, barer och andra serviceinrättningar kan vara stängda. Vissa hotell kan också anpassa sin service efter säsong. Till exempel kan val av restaurang för halvpensionsmiddag, meny eller buffé, inom- eller utomhusservering, underhållningsutbud faciliteter etc variera. Aktiviteter som vattensporter är i flera fall säsongsbundna. Under högsäsong sjuder flera av resmålen av liv och rörelse. Semesterfirare från flera länder kommer till samma ort och på vissa resmål kan det bli trångt på stränder och restauranger.

In- och utcheckning
Vid ankomst på förmiddagen eller tidig eftermiddag händer det att rum/lägenheter ännu inte är iordningställda. Det är vanligt att rum/lägenheter inte kan disponeras innan klockan 15.00. Enligt internationella hotellbestämmelser skall rum/lägenheter lämnas före 12.00 på avresedagen (i undantagsfall tidigare). Detta gäller även om hemresan sker sent på kvällen. I mån av tillgång kan utrymme för bagageförvaring erbjudas samt något eller några rum som disponeras gemensamt av hemresande för ombyte och dusch. Inga måltider ingår efter utcheckning.

WIFI/Internet
På flera av våra hotell och lägenhetsanläggningar är internet tillgängligt, se under respektive hotellpresentation. Tillgängligheten och hastigheten kan dock variera i olika länder, varför vi aldrig kan garantera full återkomst till internet. Bäst uppkoppling är det oftast nära receptionen och i de gemensamma utrymmena. Det går inte att lita på att internetuppkopplingen ska räcka till nedladdning av filmer eller att du kan utföra ditt arbete med hotellets trådlösa uppkoppling. Solresor frånsäger sig ekonomiskt återbetalningsansvar om internet inte fungerar. SVT World är Sveriges Televisions utlandskanal som kan ses både via satellit och/eller IPTV på vissa hotell. Solresor ansvarar inte för att dessa sändningar fungerar felfritt.

Inte som hemma
Ta seden dit du kommer - är något du gärna ska ha i åtanke då du väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Vi är gäster i de länder vi reser till och flertalet av våra resor går till länder med kulturer som skiljer sig, ibland avsevärt, från vår egen.

Luftkonditionering
Flera av våra hotell har luftkonditionering. Det är vanligt att luftkonditioneringen är frånkopplad under vissa timmar på dygnet och i en del fall är luftkonditioneringen säsongsberoende. På många hotell styrs elen av nyckelbrickan, vilket gör att luftkonditioneringen inte kan vara påslagen under tiden du inte vistas på rummet eller i lägenheten. I lägenheter finns luftkonditionering sällan i samtliga rum. Såväl effekt som eventuell bullernivå kan variera mellan olika luftkonditioneringssystem och aggregaten är inte alltid reglerbara.

Reseledarservice
Svensk platspersonal finns på de flesta av våra resmål. De nås vid ankomst, informationsträffar på vissa hotell samt via sms och telefon. På ett fåtal resmål/hotell erbjuds begränsad reseledarservice. Det betyder att våra reseledare inte kommer ut till ditt hotell, men du kan alltid komma i kontakt med våra reseledare på det telefonnummer som står i informationsmappen eller välkomstmaterialet. Telefonnumret är tillgängligt 24 timmar och dygnet. På några av våra resmål ges du möjlighet att bestämma träff med en reseledare, som kommer ut till ditt hotell. På en del av Solresors resmål erbjuder vi även reseledarservice genom lokala engelskspråkiga samarbetspartners.
Tveka inte att kontakta Solresor på plats för information eller råd. Vilken typ av service som erbjuds anges på vår hemsida under Fakta och väder på respektive resmål.

Rökfria hotell
Hotell med rökfri policy blir allt vanligare, dock varierar det hur rökfria hotellen är. Det är ofta förbjudet att röka inomhus, både i rummet/lägenheten och i hotellets allmänna faciliteter. Det kan även vara förbjudet att röka vid hotellets allmänna faciliteter utomhus, till exempel poolområdet. Det är vanligt att rökning är tillåten på balkongen/terrassen men inte alltid. Information om vad som gäller finns i hotellreceptionen.

Språk
Vi erbjuder resor till flera länder, både inom och utanför Europa. På de flesta resmål fungerar det utmärkt att kommunicera på engelska. På andra resmål kan kunskaperna i engelska däremot vara mer begränsade. På de hotell vi anlitar brukar i regel någon eller några i personalen tala engelska.

Transfer
Transfer utan medföljande guide från Solresor förekommer. Till några resmål sker busstransfern gemensamt för flera flyg och du kan därför få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Du har själv ansvar för att ditt bagage kommer på och av bussen. Tänk på att resväskor, liksom på flyget, packas på varandra. Väskorna och innehållet därför bör tåla detta. Om du reser med specialbagage (surfbräda, golfbag, cykel etc.) ska detta meddelas till Solresor innan avresa. Observera att det ofta tillkommer en extra kostnad på ca. 10 - 25 Euro på resmålet för transport av specialbagaget. 
Transfertiden anges från flygplatsen till närmaste hotell på resmålet. Tiden varierar beroende på vilket hotell du bokat, trafiken samt antal hotellstopp.

Vatten och värme
Varmvatten värms ofta upp av solfångare på taket eller av en varmvattenberedare. Mängden varmvatten är därmed begränsad och varmvattnet kan, vid flitigt nyttjande, ta slut. Vattenransonering kan också förekomma. Vissa hotell har centralvärme som är påkopplad under vissa perioder. Vid behov finns det ibland värmeelement att låna eller hyra.

Önskemål
En del resenärer har önskemål om att få bo på viss våning eller i visst rum. Vi tar gärna emot dylika önskemål och framför dessa till hotellet för att på så vis ge dig bästa möjliga resa. Kom ihåg att ett önskemål är en framförd önskan från din sida – inte att förväxla med krav eller löfte! Vi försöker alltid tillgodose dina önskemål, men kan av naturliga skäl inte garantera att hotellet har möjlighet att uppfylla dessa.

På boendet

Balkong/terrass/utsikt
Terrass eller balkong finns ofta att tillgå och ibland är det även möjlighet att boka specifik utsikt. Om terrass, balkong respektive utsikt inte står omnämnt på din bokningsbekräftelse är detta inte heller något vi kan garantera. Det innebär att rummet kan vara beläget var som helst på hotellet. Vilket i sin tur kan innebära utsikten är mot till exempel parkeringsplats, baksidan på hotellet eller annan byggnad.
De flesta hotell tar ut ett tillägg för rum som vetter mot poolområdet, trädgården, havet med mera. Detta innebär inte någon garanti för utsikt mot just poolområdet, havet eller trädgården utan att rummet är beläget på den sidan av hotellet som vetter mot exempelvis havet. Balkongen eller terrassen är inte alltid möblerad eller storleksmässigt anpassad efter antalet boende i rummet/lägenheten. Havsutsikt kan innebära delvis eller frontal utsikt mot havet.

Dubbelrum
Ett dubbelrum innebär ett rum med antingen två separata sängar eller en dubbelsäng. Storleken på rummet varierar från hotell till hotell. En del resenärer har önskemål om att bo på en viss våning eller i ett visst rum. Vi tar gärna emot dylika önskemål och framför dessa till hotellet för att på så vis ge dig bästa möjliga resa. Kom ihåg att ett önskemål är en framförd önskan från din sida – inte att förväxla med krav eller löfte! Vi försöker alltid tillgodose dina önskemål, men kan av naturliga skäl inte garantera att hotellet har möjlighet att uppfylla dessa.

Enkelrum
I vissa fall kan enkelrummens storlek, placering och standard vara sämre än dubbelrummens. Det kan, till exempel, innebära att enkelrummen har dusch istället för bad. Ibland kan vi erbjuda dubbelrum för eget bruk.

Lägenhetshotell/bungalows
När du väljer att bo i lägenhet eller bungalow är servicen inte alltid lika omfattande som på ett hotell. Köken håller sällan svensk standard och utrustningen är avsedd för enklare matlagning. Vissa lägenheter har gasspis. Lägenheterna är inte alltid utrustade med separat matplats eller med separata vardagsrumsmöbler. Tänk också på att kyl/frys kan upplevas som störande om de är placerade i samma rum som sovplatsen. Många lägenheter och bungalows är privatägda varför inredning och standard kan variera. På en del lägenhetshotell kan du boka två- eller trerumslägenhet. Utformningen kan variera från öppen planlösning (med valv eller liknande), separata sovrum/vardagsrum med skjutdörr eller dörrar.
Rengöringsmedel, toalettpapper, diskborstar etc. ingår vanligtvis inte. Lakan och handdukar byts normalt en gång per vecka.

Enrumslägenhet/Studio
Ett rum, enrumslägenheter eller studios är ofta små till ytan och består av ett kombinerat sov- och vardagsrum, ibland endast ett normalt hotellrum med pentry.

Tvårumslägenhet
Två rum, lägenheten består vanligtvis av ett sovrum och ett vardagsrum eller matrum. Lägenheten har en köks- eller pentrydel. Även andra planlösningar kan förekomma.

Trerumslägenhet
Tre rum, lägenheten består vanligtvis av två sovrum och ett vardagsrum eller matrum. Lägenheten har en köks- eller pentrydel. Även andra planlösningar kan förekomma.

Pengar och Värdesaker
Lämna aldrig pengar eller värdesaker liggande framme i hotellrummet/bungalowen. Förvara i stället dina värdesaker inlåsta i kassafack, som oftast finns att tillgå i receptionen eller på ditt rum (i vissa fall mot avgift). Solresor tar inget ansvar för stöld av till exempel värdesaker eller pengar.

Pool/Solstolar
Om hotellet har uppvärmd pool framgår det av hotellbeskrivningen. Uppvärmd pool innebär normalt en vattentemperatur på cirka 20-24 C. Uppvärmda pooler kan förlora några grader på kvällar, morgnar och vid dåligt väder. Av utrymmesskäl finns det sällan solstolar till alla boende på hotellet. Därför är det inte tillåtet att blockera solstolar som inte används.

Poolhandukar
En del hotell erbjuder pool- och strandhanddukar till dig som gäst. Hotellen kan ta ut en kostnad per handduk och de kan även ta ut en avgift samt en deposition. En del hotell har poolhanddukar utan kostnad. Byte av handduk kan också innebära en avgift. Du hittar alltid information om poolhanddukar under hotellbeskrivningen.

Sängar
Sängstandarden utomlands kan skilja sig avsevärt från vad vi är vana vid i Sverige. Sängarna kan vara kortare än två meter och bäddmadrass saknas ofta. Grand-lit är en liten dubbelsäng, oftast 110-140 cm bred, med gemensam madrass och gemensamma sängkläder. Extrabädden är ofta en bäddbar soffa, bäddfåtölj, våningsäng eller en hopfällbar säng av enklare standard än ordinarie bäddar. Vi rekommenderar generellt inte vuxna personer att sova i extrabädd på våra inkvarteringar. På prissänkta resor utgår inte alltid extrabäddsrabatt. En extrabädd i rum/lägenhet minskar även utrymmet i rummet.

Städning
Städning av rum/lägenheter innebär i regel en allmän rengöring, det vill säga att rumsgolv och badrum rengörs, att bordsytor torkas, papperskorgar töms samt att sängarna bäddas. Städning kan både ske på för- och eftermiddagar. På lägenhetshotell och bungalowanläggningar sker i flera fall städning och handduksbyte endast ett par dagar i veckan, ankomstdagen inräknad. Byte av lakan sker i normalfallet en till två gånger per vecka, ankomstdagen inräknad.

Ospecificerat
I mån av tillgång säljs så kallade ospecificerade resor, vår billigaste form av inkvartering. Denna typ av resor baseras på eventuella osålda platser på ordinarie charterflygningar. Det innebär att flyget, men inte inkvarteringen, är detsamma som presenteras i Solresors program. Inkvartering anvisas vid ankomst till flygdestinationen. Ospecificerad inkvartering kan innebära ett 1-stjärnigt boende, vilket är ett mycket enkelt boende av pensionatskaraktär. Deposition kan förekomma vid incheckning. Byte av inkvartering under vistelsen kan förekomma, ibland med kort varsel. Notera att inkvarteringen kan vara belägen var som helst på det utannonserade resmålet. Hotellet behöver inte ingå i Solresors ordinarie hotellprogram. Städning förekommer endast i ringa omfattning och störande trafik eller nöjesliv kan förekomma. Det är inte ovanligt att många av dessa hotell till stor del bebos av ungdomar, då det i huvudsak är de som väljer att bo på enklare inkvarteringar. Bad/dusch samt wc finns alltid i boendet. Måltider, luftkonditionering och till exempel pool kan inte garanteras. Inkvarteringen består av 2 ordinarie bäddar och eventuellt 1-2 extra bäddar. Reser du i ett större sällskap och bokar två inkvarteringar rekommenderar vi dig istället att boka ett namngivit hotell, för att inte riskera att bli inkvarterade på olika resmål eller hotell. På de flesta sista minuten avgångar finns möjligheten att boka en namngiven inkvartering till ett förmånligt rabatterat pris. Om du har några anspråk beträffande komfort och standard rekommenderar vi dig att boka en resa med specificerat hotell och resmål.
Inga önskemål tas emot vid bokning av en ospecificerad resa.

Måltid

All inclusive
All inclusive är en världsomspännande benämning på ett servicekoncept där mat, dryck och aktiviteter ingår i resans pris. Omfattning och innehåll varierar dock mycket från hotell till hotell, varför vi uppmanar till att läsa mer under respektive hotellpresentation. Många av våra hotell värnar om miljön och erbjuder därför inte vatten på flaska inom ramen för all inclusive. Vatten serveras då istället från dryckesautomat. Vi har ett växande utbud av all inclusive-hotell. Allt från femstjärniga hotell med all inclusive som erbjuder det mesta av mat och dryck under större delen av dygnet till enklare mellanklasshotell. På hotell av mellanklass erbjuds all inclusive av enklare karaktär med ett begränsat utbud av mat och dryck begränsade tider på dygnet.

Frukost
På flera av våra semesteranläggningar serveras frukostbuffé. Frukost på vissa hotell, vanligtvis av enklare snitt eller belägna i storstad, innebär så kallad kontinental frukost, det vill säga kaffe eller te, smör, bröd och marmelad. Lokala variationer kan förekomma och utbudet är sällan så variationsrikt som vi är vana vid i Skandinavien. Hotell kan ibland ta ut extra avgift för livsmedel som inte ingår i grundutbudet, till exempel färskpressad juice.

Halvpension
Halvpension innebär oftast frukost och middag (exklusive dryck). På ett fåtal hotell/lägenhetsanläggningar erbjuds möjligheten att byta ut middag mot lunch. 

Helpension
Helpension innebär frukost, lunch och middag (exklusive dryck).

All inclusive light
Samma som helpension, innebär frukost, lunch och middag men dryck ingår till måltiderna

Måltider
Frukost, halvpension, helpension och all inclusive kan på flera anläggningar bokas mot tillägg, om det inte redan är inkluderat i priset. Om ankomsten eller avresan till/från hotellet sker tidigt på morgonen, alternativt sent på kvällen, finns inte alltid möjlighet att nyttja en eller ett par måltider om du har beställt frukost, halv - eller helpension alternativt all Inclusive. Inga måltider ingår före incheckning eller efter utcheckning. Bokar du halv-/helpension eller all inclusive är det normalt måltidsbuffé eller specialmeny som ingår. Detta kan varieras beroende på säsong och beläggning. På de hotell som också erbjuder à la carte går det ibland att beställa  mot en extra avgift (betalas direkt till hotellet). Bordsbokning i à la carte-restaurangen görs direkt med hotellet. Som researrangör kan vi inte garantera plats i à la carte-restaurangen då platserna är begränsade. Kontrollera hotellinformationen för att få reda på vad som gäller på just ditt hotell. Specialkost på hotellet, såsom glutenfritt och laktosfritt kan aldrig garanteras.


Dresscode
Observera att på vissa hotell gäller dresscode vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i restaurangen.








Golf

Golfbag på flyget
Om du ska ta med golfbag på flyget ska det alltid beställas som extra bagage. Våra golfresor inkluderar inte transport av golfbagar. Flygbolagen har olika bestämmelser kring bagage så vi rekommenderar dig att läsa på hos respektive flygbolag.

Önskade och bekräftade tider
När du bokar en golfresa eller golfpaket behöver du ange vilka starttider som du önskar spela. Det kan du göra direkt med din resesäljare eller på vår hemsida.
På golfbanorna i södra Europa är det stort tryck, särskilt under perioden oktober till april. Vi rekommenderar därför att du bokar din resa så tidigt som möjligt. På Kanarieöarna är flera banor nästan fullbokade 2–3 månader i förväg.
Vi kan därmed inte garantera exakt den starttid som du önskat. Bekräftade starttider skickas vanligen cirka 2–3 veckor innan avresa.

Overseeding periods - underhåll av banorna
Golfbanor är öppna året runt och regelbundet underhåll krävs. Banorna är vanligtvis öppna och spelbara men gräset kan vara lite längre och göra spelet något långsammare. Vi kan inte garantera i förväg när dessa perioder faller - om du vill veta exakt, kontakta din resesäljare.

Handicap och spelhastighet
Alla banor har handicapsskrav som vanligtvis är 28 för män och 36 för damer. Du kan önska tider även om du har något högre handicap - många gånger kommer du att få senare starttider om det högt tryck på banan. Golfbanan har rätt att på begäran se giltiga handicapbevis. Det viktigaste är att du har möjlighet att följa speltempot och att inte förlora avstånd. Om det skulle ske blir du kontaktad av banans Marshalls.

Buggy & trolly
Buggy och trolly kan hyras i klubbhuset. Om du vill vara säker på att ha en buggy rekommenderar vi att du bokar det i samband med resan. Betalning sker direkt till golfbanan.

Biljetter och vouchers
Beroende på vilken bana du ska spela, måste du kunna uppvisa biljett eller golfvoucher. I händelse av att en voucher måste överlämnas kommer detta att skötas av din reseledare vid ankomst till destinationen.

Stängd bana på grund av oväder
Skulle det hända att vädret inte visar sig från sin bästa sida med, till exempel, extrem vind eller regn kan golfbanan besluta att banan inte är spelbar. Du kan då få din green fee återbetald. Det kräver i sin tur att du ändå går till banan på din planerade starttid. Om du är osäker, fråga din reseledare.

Avbeställning av redan bekräftad tid
Om du vill avboka redan bekräftad green fee, när hela resan är betald (60 dagar före avresa), kan du inte göra anspråk på att få green fee-avgiften återbetalad.

Klädval på golfbanan
Sydeuropeiska banor håller också på stilfronten! Det är därför ett krav att det spelas med krage på övre delen och, om det behövs, knälånga shorts. Det är inte tillåtet att spela med sandaler och golfskor får inte ha stålpiggar.

Shuttle
Om du har köpt en transfer till hotellet kan golfbagar transporteras separat - detta kan hända om det finns många golfare på samma hotell.

Starta i tid!
Ett gott råd är att komma i god tid till sin planerade runda. Minst en halvtimme före din starttid, så att du kan kolla in till klubbhuset och kanske slå några långputtar. Det är ditt eget ansvar att ha koll på starttiden för första tee. Om du anländer försent till din starttid har green feen gått förlorad.
Så kom i tid - för din egen skull.
 
  

Dela nuvarande URL via E-mail